torsdag 11 november 2010

Vickys hundskola 5

Hundpromenader ska vara roliga och trevliga. En mysig stund med hunden.



Men för vissa kan detta vara en mardröm då hunden hänger sig som en tegelsten i kopplet och plöjer fram som en ångvält. De flesta löser detta problem med stryp koppel. Det finns även en antidrag dosa att köpa, och denna lilla pryl togs upp i Hundsport nr 11 /2010. En helt fel teknik enligt mig i alla fall.

Även strypkoppel.

" men du har ju det på dina hundar?" Ja, men det är för att ingen av mina hundar drar. Skulle de dra, så använder jag sele på dom... för att inte de ska skada sin hals och nacke. Så använder jag mig av belönings metod, om de drar, får de inte gå en centimeter. Så det lönar sig inte att dra. Sen använder jag mig av kontakt övningar och klicker.



Hur kan man då göra?

Det bästa är att arbeta upp kontakt och en relation till hunden. Jag skulle även rekommendera att använda sig av en Klicker.

Då man har jobbat med en kontakt övning med en klicker hemma i vardagsrummet, kan man använda denna övning ute på promenaden. Så fort hunden hänger sig i kopplet, stanna då till och kontakta hunden, minsta lilla kontakt, klicka med klickern och belöna med godis.
Detta kommer göra eran 20 minutare till en 40 minutare, men jag lovar er, det är det helt klart värt!!!!

Jag vill även berätta om en ett litet jhälp medel som det finns många delade meningar om, en så kallad

Halti!

HALTI:

Det är som en grimma på hunden, då hunden rycker till eller drar, så dras grimman åt runt nosen.

Den är inte så hemsk som den låter, OM den används på rätt sätt!!!!

Då hunden inte drar, så hänger den bara i ansiktet och gör ingen skada alls.

Detta är dock inget man bara slänger på hundens huvud en dag och går ut en promenad med den, för då kommer hunden uppleva detta som ett obehgaligt straff!

Nej, Haltin sätter ni på hemma när hunden traskar runt, och ge hunden en massa godis. När Haltin bara hänger där. Sen tar ni av den. Låt hunden bara ha den korta stunder hemma och belöna, så ska ni se att den kommer göra susen ute på era promenader.
Haltin ser jag som en säkerhet bland för dom som går med starka hundar och en barnvagn, eller befinner sig bland en massa hundar och vet med sig att ens hund gärna skuttar fram och vill häsla.
Då måste man snabbt kunna komma åt sin hund utan att den välter barnvagnen, eller hinner fram till hunden framför som kan leda till slagsmål.



Haltin är ingen munkorg, och den är helt ofarlig för hunden om den nu används på rätt sätt. Tänk på att inte rycka och dra i hunden då den har halti på sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar