torsdag 11 november 2010

måndadens hundras

(kommer att uppdateras....)

Hundar finns i alla möjliga former, färger, storlekar och pälsslag.



Jag kan ju inte låta bli att presentera min hunds ras först... så först ut i min ras presentation blir ju då:

  XOLOITZCUINTLE  (xoloitzcuintle -> Mexikans nakenhund )

"Vad är det där för en hund?! Är den sjuk?!"

Det är ju de vanligaste kommentarerna som jag får när jag är ute med min hund. När jag förklarar att detta är en Mexikansk Nakenhund, så säger de
"Oj så stor!"
Då tänker de på den kinesiska nakenhunden. Men det är en helt annan ras.

Xolo:n är en mycket gammal hundras, så gammal så man kallar den för en urhundras. De har funnits i syd-central Amerika bland Aztekerna,

”Xoloitzcuintle” (uttalas sho-lo-itz-quint-li)  är ett sammansatt ord av Gud och hund.

Spanjorerna stötte på hundarna i Mexico på 1500 talet.



Hundarna finns i storlekarna lite, mellan och standard (stor)

De är i sitt sätt mycket speciella och tycker och tänker väldigt mycket. De är passande vakthundar, men lämpar sig mycket väl inom agility, lydnad och freestyle.

De saknar päls, vissa kan ha päls på svans och huvud, och vissa kan faktiskt vara helt pälsade! De pälsade finns i både kort och långhåriga varianter.
De har oftast saknad av tänder, vilket är helt vanligt hos naken raserna.


Perfekt ras om man inte gillar hundhår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar