lördag 27 november 2010

Vickys hundskola 13

Halsband
Stryphalsband
Sele



Läderkoppel
Flexikoppel



Vad ska man ha?!

Jag skulle rekommendera Sele och ett läderkoppel.

Vissa anser att Sele bör man inte ha om hunden inte arbetar. För den förknippa sele med arbete. Detta är ett tänkande från brukshundsklubbarna, och går man lite tillbaka i tiden, så rekommenderas stryp på hundar.

Jag kan passa på att berätta min egna upplevelse av Sele och ett bra koppel.


Jag kan ju nämna att i familjen har vi en Pitbullterrier. Zelda, heter hon. Jag vill bara passa på att nämna för er som höll på att svimma vid datorn att Zelda är den bästa familjehund som man kan tänka sig, och relationen hon har till min 5 åriga son, tror jag inte många har med sina hundar!

Zelda är en stark hund och självklart hade jag kedjestryp på henne då jag hade henne kopplad. Men på promenaderna hemma i Kaxholmen, gick hon ofta lös. Jag hade ju en så pass bra kontakt med henne att hon lyssnade på mig hela tiden.

Jag kom upp till hundklubben med kedjestryp och dom säger till mig att sådant vill de inte ha på klubben. Sen gav de mig en sele. Varpå jag ser helt förskräckt ut och piper fram.. "men.. men...hon drar ju.. hon är ju så stark. "
De visste att jag nästan alltid höll henne lös, och att vi tränade agility rätt så flitigt.

Så sele på. Jag kan säga att det var mycket bättre att ha sele på än att ha halsband på!



Varför Sele och inte halsband eller stryp?



Med en sele belastar inte hunden sin hals. Struphalsband, stryper till hunden, precis som det låter. Den drar åt runt strupen på hunden, vilket inte bara ge obehag utan även skador. Lika så med fasta halsband, ger slitnings skador runt halsen på hunden. Speciellt hos hundar som drar.



En Sele sparar hundens hals, vilket även resulterar i att hundarna lever längre.

Man kan / BÖR alltid ha sele på hundarna, inte bara i arbete utan även på de vanliga promenaderna. För att undvika att hunden drar i sele, arbeta man helt enkelt med hunden som om den vore lös. Kopplet bör endast användas som en säkerhetslina, alltså bara hänga där, mellan hund och "förare" (Matte/husse)

Med Sele på, är det du och din hund som är ute tillsammans på en promenad, då ni måste ha en bra kontakt med varandra. Selen kan även användas som ett extra hjälpmedel att ta tag i om det skulle behövas.


Ett fast halsband skulle jag rekommendera om man måste ha ett halsband på och man tränar agility, och snabbt behöver koppla upp hunden, annars ska hundarna vara helt nakna under all form av agilityträning för att inte fastna.

Har man en hund som absolut inte drar, och är vid din sida, kan du ha ett fast halsband på. Men då är det extra viktigt att arbeta med kontakten, för att inte hunden ska belasta sin hals.

Sele ska ALLTID användas vid långlinepromenader för att undvika WHIPLASH skador hos hunden.



Läderkoppel är slitstarka och man kan få ett bra grepp om det skulle behövas.


Flexikoppel är inget jag alls rekommenderar! det blir mer att du är ute och går för dig själv och sen är hunden ute och gå för sig själv.




Flexikoppel ger dessutom hemska skador om de skulle hända något. Man kan inte "dra" till sig hunden i ett flexikoppel utan att riskera att skära sönder sina händer. Hundarna riskerar skärsår i benen om den skulle trassla in sig i det.
Det finns de som skärt sönder senor i handen, då hunden drar iväg och man tar tag i linan i flexikopplet.
De som använder sig av ett flexikoppel, vill ju att hunden ska uppleva känslan att vara lös.

Denna känslan får ni med en långlina.



När ni har Halti på er hund, som jag pratat om tidigare i denna blogg, arbetar ni som att ni har Sele på. Ni jobbar med kontakt med hunden. Så fort hunden ser på dig, ge godis när ni är ute, så kommer ni ha hunden vid er sida, som gärna söker kontakt med dig.

2 kommentarer:

  1. Hej! När du skriver som i det här inlägget att du skrivit om vad man ska tänka på när man använder halti i ett tidigare inlägg, länka då gärna till det inlägget så det blir lätt att hitta infon man söker.
    Varför har du ingen besöksräknare på bloggen?
    Di får komma ut snart och åka pulka med shettisarna.. Vet du vart man få tag i en hundsläde??
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. ha ha ha! du .. så teknisk är ju inte jag så jag lyckas fixa det, men kan ju alltid försöka :P he .. Hundsläde?! hm.. kolla blocket? eller så.. jag kan hålla lite utkik... de finns ju skrindor att köpa på börjes tro ja ?!

    SvaraRadera