lördag 29 januari 2011

Vickys hundskola 18

Att få en hund att lyda och göra som man vill, kan vara olika svårighetsgrader på. Och det finns många olika metoder till att få en hund att "göra som man vill" Att lära hunden att lyda.

Det finns den gamla skolan, på med styphalsband, kanske till och med ett stackelhalsband?

 Stackelhalsband. Har piggar som går in i huden i halsen på hunden.

och sen ryck slit och gap för att få hunden att lyda. Visst får man topplydiga hundar. Men det finns andra vägar.

Jag själv har fått lära mig belöningssystemet. Det fungerar bäst för mig, och då har jag även en hund av rasen Pitbull terrie. Denna pitbull har jag genom belönings systemet fått till en utmärkt agilityhund!

Vissa ser kritiskt på denna metod och anser att man skämmer bort sin hund och att hunden lätt som en plätt kan ta överhand. Vissa anser att en hund behöver liksom vargen en alfahane och en alfahona.

Men nu är det inte vargar vi har hemma i vardagsrummet utan en hund.

För att förklara lite hur jag tänker vill jag berätta min erfarenhet och min personliga prägel på belönings systemet.

För att göra detta, måste jag prata häst. Jag kan säga att jag faktiskt vänder mig främst till er som har Amstaff och pitbull eller liknande hundraser.


Jag träffade för många år sedan på en ponny. Hon var en mycket speciell ponny, hon vägde ca 400 kg, och hon var något av det ilsknaste jag någonsin har sett!
Det gick knappt att gå nära henne i stallgången, och att fånga henne i hagen var ett företag försig. I början vågade jag inte ens gå in till henne i hagen utan hennes ägare fick hämta in henne.

Hästen slogs med sina hovar och högg runt med sina tänder. Öronen var ständigt bakåtstrukna. Jag var livrädd!!! Visst har jag hört att man ska liksom i hundarnas värld " Visa vem som bestämmer!"

tror ni man gör det emot en 400 kg best?! Nej! Man kan omöjligt med sina 40 kg bestämma över ett djur på 400 kg!

Näe, jag vågade mig fram till hästen varje gång hon var lugn, och då borstade jag henne försiktigt, jag kliade henne och jag gav henne godis. Nu rekommenderar jag inte att man handmatar hästar, men det är en historia för sig i hästvärlden.

Varje gång hon fick raseri utbrott, gick jag undan. Sen gick jag inte fram till henne förrän hon lugnat ner sig.

Jag höjde aldrig rösten, jag slog henne aldrig, utan jag väntade ut henne, belönade henne med kärlek, gos och godis när hon var lugn.
Sommaren kom och det var dags för hästarna att gå på bete. Detta var en väldigt matglad ponny, och sommarbeten var det bästa hon visste.

Första dagen på sommarbetet är en speciell dag för alla kreatur. Och för henne vart det inget undantag alls.

Så släppte vi hästarna på bete. Så mycket gott gräs att äta. Men så fick jag en speciell kontakt med henne, hon såg på mig där hon stod mitt i allt sitt gröna gräs. Jag gick då ut till henne i hagen.

Då hände något som aldrig hänt förut. Hon gick fram till mig, och la sitt huvud i min famn, och jag kliade henne under hakan som jag alltid brukade göra, och hon bara stod där.. med huvudet i min famn och bara njöt.



 Vi var bästa vänner..

Det blev början på en vänskap som jag aldrig mött någon gång i hela mitt liv.Vi var vänner! och vi var bästa vänner!! Ända in i döden var vi vid varandras sida och stöttade varandra. Vi lärde av varandra helt enkelt. Hon lärde mig massor om djur och djurens beteénde. Hur en flock fungerar och hur ett sammarbete mellan människan och djur fungerar. Detta är den största gåvan hon gav mig, och den kommer jag alltid att bära med mig.
 Silversnack! En underbar häst, med mycket vilja och styrka!





 Min nuvarande häst Taggelina R.L 


Jag träffade på många stora hästar under livets gång, och det jag visste var att lägga " Visa vem som bestämmer" på hyllan, man har ingen chans att bestämma över ett djur som väger över 700 kg, de gör mos av dig om de skulle vilja det.

Det samma gäller hundarna. Vad vinner man på att " Visa vem som bestämmer" ? En rädd hund kan lätt bli till en farlig hund.

Grunden till all träning är trygghet och ömsesidig kärlek mellan människa och djur. På det kan man komma långt. Litar din hund på dig till 100 % finns det bara du som kan sätta gränserna.


Sen ska man som i alla relationer, vare sig det gäller människa och djur eller människa och människa, kunna sätta gränser.

Men då måste man förstå att en hund har också gränser som inte hunden vill att man ska passera. Då får man visa hunden den respekten och inte gå över den gränsen. Åter igen kan man då ha att göra med en farlig hund.

Har människan passerat hundens gräns, och hunden då säger ifrån, tycker jag inte att man ska klandra hunden. För jag gissar att ni säger ifrån när hunden passerar er gräns? ellerhur?

Allt jag försöker säga med detta är att ni ska lära er sammarbeta med er hund.

Titta på vilket samarbete som ligger bakom en Herde och hans Border collie! Hade hunden varit rädd för sin Herde hade han ju stuckit därifrån.

För att bäst lära er om samspelet mellan hundar, tycker jag att ni ska studera hundars lek, var sätter hundarna gränserna, hur gör dom när de samarbetar? Utnyttja att hunden är ett flockdjur, och att hundar har en stark drift att finna föda. Så kan ni som sagt komma långt i er träning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar