onsdag 12 januari 2011

Torsdag, Fredag, Lördag, Söndag, Måndag, Tisdag, Onsdag...

Oj vad det har gått undan de senaste dagarna, det har verkligen vart full rulle här!

 Gabriels pappa åkte till Thailand i fredags, så Gabriel kom till oss redan på Torsdagskvällen... så de har vart lite att göra.



Sen är nämligen så att Mammas väninna Gunnel är i Sverige och hon hade med sig sina barn Stephanie och Chrisopher.  Steph är lika gammal som mig och Chris är lite yngre.

Vi plockade upp dom på resecentrum i Torsdags eftermiddag, och det var verkligen så roligt att träffa dom igen! Det var inte igår om man säger så. Ja, de kom verkligen vid en bra tid, mitt i vintertid. De kommer från LA, Kalifornien, så snö är ju inget de är vana vid!

Det hade dessutom vart en mindre snöstorm under förmiddagen så det var massor med snö överallt!

Jag dagen efter , på Fredagen, tyckte vi att det passade bra med en tur till Isabergs skidanläggning. Min broder följde även med, så Fredrik, Steph och Chris, Jag, Pontus och barnen och Pär åkte dit.
Steph har aldrig stått på ett par skidor, och Fredrik har inte åkt skidor på 10 år. Chris åkte snowboard, som han hade testat innan. Pär hade med sig skidor till Gabriel så han också skulle få testa.

Självklart var de ju fler än oss som tänkte samma dag, att åka skidor på klämdagen. Så det var fullt med folk.
Vi fick köa för allt, Gabriel blir självklart toa nödig, så vi piper iväg på toa. När vi är på Toa hör jag ett ordentligt brak!, När jag kommer ut, har tonvis med snö rasat ner från taket, rakt ner bland folk! Och när vi kom ut stod folk och grävde för att kolla om någon låg därunder.

Tillsut kom det över 25 brandmän, och några poliser och grävde för full hals. de hade visst även sökhundar, men jag såg inga hundar. Jag var riktigt rädd att det låg någon där under, och att det skulle rasa ner mer snö, men de spärrade av runt taken, så man inte kunde gå för nära. Det var tur att ingen låg under snön! Men de grävde genom all snö för att vara säkra!

Vi kom så småningom ut i backarna. Amanda packade jag ner i Gabriels gamla barnpulka, hon satt lite roligt där, men såg ut att njuta av att sitta där!
Pär han tog med Gabriel till barnbacken för lite skidåkning. Det såg dock mer ut som bambi skulle lära sig att gå!

Fredrik, Steph, Chris och Pontus tog en tur i den lilla backen, och det såg ut att gå riktigt bra för Fredrik, Steph och Chris.
Gabriel var riktigt duktig tyckte jag för att vara första gången. Pontus tog honom även i ett snöre nerför hela backen! Och jag tyckte att Gabriel var jätteduktig.
Själv tog Amanda och jag pulkan ner, vilket hon tyckte var jätteroligt!
Amanda blev dock hungrig efter ett tag så det blev en paus i stugan med lite mat. De andra gav sig ut i de stora backarna under tiden.

Eftermiddagen spenderade jag och Gabriel i pulka backen med Amanda. Amanda och jag tävlade emot Gabriel i pulka backen och vi alla tre hade jätteroligt! Amanda hon skrattade så gott när vi for ner för backen, jag stod ju på knä i hennes pulka så jag kunde styra och bromsa med fötterna.

Och ju fortare det gick, ju roligare tyckte Amanda att det var! Gabriel han åkte utav bara den nerför backen... dock höll Amanda och Gabriel på att bli påkörd av en idiot till pappa till någon av barnen. Han tog nämligen sikte på barnen i backen och åkte rakt emot dom!! träffade han en unge bara skrattade han. Jag blev vansinnig och röt åt honom att akta bebisen, och då bara skrattade han.


SÅ barnen var inte de farliga i pulkabacken, det var föräldrarna.

Amanda somnade tillslut i pulkan och låg där så gott och sov. Det är ju bra om små barn är ute så mycket som möjligt! Då håller de sig friska och starka! På många dagis låter de ju barnen sova i timmar ute i vagnar... innan de tar in dom. så det är ju verkligen jättebra att få så mycket frisk luft!

Medans Amanda sov, åkte jag och Gabriel utav bara den i backen. Pontus kom även förbi och åkte lite med oss, och vi hade så roligt jag och Gabriel.
Han måste ju få ha en massa roligt också! Så yngre syskon, de får ju bara hänga med, det är bra för dom. Då bli de tåliga!


Fredagskvällen spenderades sen hemma hos Pontus föräldrar där de bjöd på lite mat. Gabriel har ju även upptäckt Pontus och Fredriks gamla lego, så han satt och plockade med de under kvällen och Amanda kröp runt på de stora ytorna hos dom. De ha lite mer golvyta än vad vi har.


SÅ kom Lördagen, Gabriel skulle ut till mormor så jag och Pontus tyckte ju att det kunde vara trevligt att åka ut dit på lite fika.

Vi spelade den försvunna diamanten och vi trodde vi skulle skratta så vi kissa på oss, för Gabriel hade lite egna "hitte på" regler.
Efter en trevlig dag åkte jag och Pontus hem för att storstäda. Och vi städade utav bara den. Pontus hade ju även kämpat tappert under morgonen. Steph och Chris skulle ju komma förbi nämligen för vi skulle ut.

Steph hade med sig en kompis från göteborg också. Och vi satt hemma hos oss på lite förfest och hade jättetrevligt innan Pontus skjutsade ner oss till staden. Jag vågade inte köra i halkan.





Det blev olearys eftersom kön till Sliver var alldeles för lång för oss. Vi hade jätteroligt och dansade hela natten lång!





Vi var inte hemma förrän vid halv 4, så jag kom inte i säng förrän halv 5 tiden, men hjäkp vad roligt jag hade haft!

Det hade gått jättebra för Amanda och Pontus, Amanda hade ju sovit hela natten. 

Under Söndagen när Gabriel kom hem, skjutsade jag iväg honom till sin kompis Ylva... det kändes lite att skjutsa iväg och lämna honom så, han kändes helt plötsligt så stor.. att åka iväg till en kompis. Det gör ju stora barn.

Medans han var där, passade jag på att följa med mamma och pappa till Ikea för att komma iväg lite. Det kan vara skönt att inte bara sitta inne i lägenheten, man måste ju få komma iväg lite. Som under lördagen var det skönt att komma bort och vara lite mer "sig själv" och inte bara mamma hela tiden. Även om det är underbart att vara mamma.


Gabriel hade haft en jätterolig dag hemma hos sin kompis Ylva, så på kvällen fick han se lite film.



Måndagen gick åt till att bara jaga runt på Amanda i hela lägenheten. Så det blev inte mycket gjort alls.

Så kom Tisdagen och Gabriel skulle knata till dagis. Eller, vi är så lata att vi tar bilen bort.

Under dagen träffade jag min kompis Gustaf och under sen eftermiddag kom Steph, Chris och Gunnel förbi för att låna internet.


Idag, Onsdag,  känner jag för att bara ta det lite lugnt. Pontus skulle visst leka med sina kompisar idag, spela badminton eller vad det nu heter. Det är ju rolig för honom att komma iväg lite själv på något roligt också. Han är ju hemma vid 7 halv 8 så då kan han ju ta hand om kvälls passet kanske? så får jag en "ledig" kväll. Menar, jag kan slappna av lite kanske?   Det är ju full rulle här hemma nu när Amanda är så aktiv.
Ibland kan man ju behöva lite lugn och ro för att samla lite batterier. Men det är verkligen så otroligt roligt att vara med Amanda om dagarna och se allt hon hitta på.





Amanda tar flaskan nu, fick tips av Ida om en bra flaska som jag testar nu :)








Jag kämpar med att hon har en bra dygnsrytm, det är inte lätt när man har en nattjobbare och en nattuggla i familjen... det är ju mer aktivitet i detta hushållet på nätterna än på dagen...




Amanda älskar sin "lära gå" vagn.... vi får ju liksom inte plats med en gå stol i vår gigantiska lägenhet. ha ha. Men en gå vagn fungerar ju perfekt.









Nu har Amanda börjat med att försöka ställa sig upp emot soffor och stolar.





Så det är tur att man har hjälm på sig, för hon har ju inte vett nog att förstå det här med att slå sig och så. Ett barn som lär sig gå runt ett år har ju lite mer vett att förstå att man kan ju slå sig.






och såhär ser hon ut utan sin hjälm på sig...





 Jag gjorde ett test att klippa min son... jag kan inte det, det vet jag. Men de var lite roligt att göra Hockey frisyr på honom. Men de klippte jag ju av sen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar