måndag 3 januari 2011

GOTT NYTT ÅR!!!!!!!!!







År 2010 gick fort! och nu är det 2011. Jag har inga jättestora förväntningar på detta året, kanske för att 2010 var så händelserik!
En liten sammanfattning av förra året då...:

Januari: 
Jag tog tåget upp till Stockholm för att lämna Haguirre, hon skulle nämligen ha valpar.



Februari:
Haguirre fick ju sina valpar den 2:a februari. 5 flickor och 1 hane.





Element of  Desire 




Sen fyllde Gabriel 4 år den 5:e februari. Detta firades med en knallrosa och totalt misslyckad Spiderman tårta!

Det blev även en del tävlingar under våren med Haguirre, dock fick jag ge upp tillslut för att magen blev för stor, så Kajsa fick ta över och tävla Haguirre lite.


Ja, jag var ju gravid under våren. Så under våren gick man i en massa tankar om vem som låg där inne och sprattlade i magen. Jag var ju helt säker på att jag hade en pojk i magen. Så säker så jag knappt ens tänkte en enda tanke på om jag bar på en tjej. Alla runt omkring mig sa ju till mig att det var en flicka, men jag ville så gärna ha en flicka, så jag intalade mig om att det var en pojk där inne.







Mars:
31 Mars fyllde Zelda 6 år, stora flickan.

Haguirre var borta under tidiga våren eftersom hon fick sina valpar. Men i slutet på Mars hämtade vi hem henne. Pontus och Kajsa åkte med mig och min mage upp till Stockholm för att hämta min älskade hund. Gabriel var med oss, och fick se slottet i Stockholm för första gången.







April:
Hundens dag, blev för Haguirre en kall tillställning. Vi var med i hundparaden, och folk undrade vad det var för en sjukdom Haguirre hade...

Vi åkte på utställning i Forserum, magen min hindrade mig för att göra ett bra jobb. Och domaren var hård. Så vi gick tyvärr inte vidare.


Maj:

Haguirre fyllde 6 år den 15 maj.

Under våren blev det även täta besök till barnmorskan med magen. Jag mådde rätt så illa och spydde i stort sett varje dag, och gick ner i vikt under graviditeten. Så maj blev en jobbig månad. Jag ville bara att allt skulle gå över och det var fort.

Jag följde även med Janet till Segerstad för att titta på Kajsas balfirande. Visst var det kämpigt med magen, men jag orkade faktiskt med hela dagen.



Juni:

Månaden jag aldrig trodde skulle komma! Slutet av graviditeten. Jag ville verkligen att allt bara skulle vara över.

Kursavslutning med märkestagning uppe på hundklubben. Jag lyckades vara med, även Gabriel var med den dagen. Kajsa fick dock köra Agilityn med Haguirre.

Kajsa tog studenten den 10 Juni, och tänk. Jag och Magen lyckades åter igen ta sig ner till hennes skola. Pontus, jag, magen, Mamma och Gabriel åkte tillsammans ner till hennes skola.
Efteråt blev det student fest hemma hos henne.

Dagen efter blev jag säng liggandens, och magen värkte.

Lördagen den 12 kom och med den kom värkarna. Jag var beräknad till den 13 Juni, så jag kände att nu vart det nog igång ändå? Då hade jag haft värkarbete sen Torsdagen efter Kajsas student.
Vi åkte in till Förlossningen till slut.

Inne på förlossningen beslöts det att jag skulle bli kvar över natten för att få sova med morfin och att de skulle sätta igång mig dagen efter.
Ganska spännande att få morfin, för jag blev helt borta.

Jag och Pontus sov nere på förlossningen natten till den 13 Juni.
Vi sov nästan hela söndagen med, för sömnbrist det hade vi efter att klockat värkar i 3 dagar!

Så tog dom vattnet på mig under söndag kvällen. Sen sa det bara pang! Värkarna tog fart och jag hann knappt få på mig den där fula sjukhus rocken förrän jag skriker att nu är det dags! Jag ville haft alla former av smärtlindringar som finns, och när Pontus fyller i pappret om ryggmärgsbedövning. Då känner jag att det är dags att börja krysta.
Allt tog bara en timma, så var bebisen ute!





Min första tanke var " Men vad är det för fel på bebisen? Han har ju ingen snopp!!"

Vi fick en helt underbar liten flicka på söndagkvällen den 13 Juni klockan 20:30.

Vi blev kvar på BB till Tisdagen eftersom jag hade mycket eftervärkar som var otroligt jobbiga.
Gabriel och mamma kom och hälsade på oss, sen kom även, Pontus föräldrar och hans syster Kajsa och besökte oss på BB.

Gabriel var nog världens stoltaste storebror! 



Vår dotter Amanda, sov i stort sett i en hel vecka när vi kom hem.

Helgen efter, var det en stor Utställning uppe på Elmia, och självklart ställde jag ut Haguirre. Dock så missuppfattade jag tiden, och så vart det en domarändring. Som gjorde att vi var där redan klockan 9 på morgonen, men fick inte ställa förrän vid 3 på eftermiddagen.



Men vad det gick bra! Reserv CACIB!!!


Jag blev FASTER till underbara Carl-William.

Juli:

Sommaren var varm och skön och vi tillbringade mycket tid uppe på hundbadet vid västersjön i staden.

När Pontus hade semester, åkte vi till Malmö, och vi åkte även över till Köpenhamn. Det var verkligen en jätte mysig "lill semester" som vi hade.

Det blev även en tur till Skara sommarland, Med Camilla och hennes lilla familj.


Augusti:

Åkte och besökte min häst Lina, Taggelina R.L. saknar henne verkligen. Amanda fick då sitta på en häst för första gången i sitt lilla liv.




Jag fyllde 25, och Pontus lagade en födelsedags middag till alla gäster som vi hade bjudit. Hade en jättetrevlig födelsedags helg. Tänk att man blev 2 barns mamma innan man blev 25!

September:


Amanda blev inlagd på sjukhus efter att kräks en hel dag och vägrat att äta.


Jag ställde ut på Huskvarna Hundklubbs inofficiella utställning. Vi blev BIG 3:a!!!!!!!


28 september, på mormors 91 årsdag, så lämnade hon oss. Vi åkte upp och tog farväl av mormor.



Oktober:


17 Oktober, döps Amanda i Skärstad kyrka. Det blev ett underbart höst dop, där Storebror Gabriel stod för den mesta av underhållningen på dock ett litet ofrivilligt sätt. Han var duktig, men otroligt nyfiken i kyrkan, och jag tror det inte bara var jag som skrattade högt inombords av hans små hyss. Amanda var så fin i sin dopklänning, som även jag, min bror och lilla Gabriel har haft. Faster Kajsa och morbror Fredrik (Fredrik kunde inte närvara vid själva dopceremonin. ) var Gudföräldrar.




Amanda var så duktig under hela ceremonin, dock grät hon när hon fick vatten på huvudet. 

Efteråt blev det dopfest hemma hos mamma och pappa. 




22 Oktober, är var det begravning för mormor. En jättefin liten begravnings ceremoni. Självklart vart det ledsamt att behöva säga farväl, men hon hann ju träffa sina två nya barnbarn innan hon gick bort. Efteråt hade vi en jättefin begravnings middag på gyllene uttern i Gränna.

Vi var även på namn ceremoni för Carl-William den helgen. Fasters lilla gullpojke.


Den 26 oktober hade vi ett litet namnsdags kalas för Amanda. Helgen efter gick jag ut för första gången sen Amanda kom. Amanda var hemma med Pappa och det hade gått jättebra!


November:

November börjar tyvärr med att Pontus krockar. Tur att han klarade sig, dock gjorde inte bilen det, så vi blev utan bil.


Den 7 November var det utställning i Växjö. Tyvärr gick det ingen vidare den gången. Det var första gången jag ställde inomhus också.




November avslutas med födelsedags kalas hemma hos Madde.

December:


Så kom December, Pontus fyllde 29 och vi hade lite kalas för honom. Födelsedags fika blev det.


Vi var även på jul-mysfika hemma hos Fredrik och Ida.


Lucia gick vi upp tidigt, för att gå till Gabriels dagis. De hade lucia firande utomhus klockan 7 på morgonen. Efter mycket om och men, vågade sig Gabriel att vara med.



På kvällen hade vi sen Lucia fika hemma, och 6 månaders kalas för Amanda. Janet och Pär, mamma och pappa var förbi hos oss då.

Dagen efter hade vi Madde och Henke hemma hos oss på Lucia fika.


15 december åkte jag, Pontus, Gabriel, Amanda och Janet till Göteborg och gick på Liseberg. Tyvärr kom vi iväg lite sent. Men mysigt blev det.


18 December, då hade vi julafton hemma hos mamma och pappa! Jättemysigt! Och så kom ju Tomten självklart!!! Tack för alla fina julklappar!


Julveckan blev dock lite jobbig, då låg vi sjuka hela familjen. Men vi orkade ändå med Julafton hemma hos Pontus syster, En mycket trevlig Julafton!
Vi fick så många fina julklappar!



Veckan efter var det Amandas tur att vara sjuk, hon hade hög feber och vi åkte in till barnakuten med henne.

Hon hann dock friskna till innan nyårsafton.


Amanda började krypa duktigt under nyårs veckan.

SÅ kom nyårs afton. Jag och Gabriel åkte hem till mamma och pappa på nyårs middag!! Mycket trevligt, och god mat!

Under kvällen efter lite vilan, åkte vi ut till skogen, till Madde och Henke för att fira nyår. Det blev en lugn och mysig nyårsafton. Vi åt gott och hade trevligt. Barnen var på sitt bästa humör, dock somnade bägge två innan tolvslaget. Vi skålade bubbel vid 12 slagen, sen var vi allihopa så trötta att vi gick och la oss.
Dagen efter fick jag rida på Maddes lilla Shetlands ponny Sune. Det var jätteroligt. Han var en så duktig liten Ponny! Önska att man bodde lite nämre så man kunde komma och rida lite oftare.

När vi kom hem, så lagade jag ihop nyårs middag nummer 3, och vi smaskade i oss den innan jag och Gabriel åkte ner till Huskvarna för att se nyårs raketerna.

Jag och Gabriel hade riktigt mysigt och stod och kramades när vi tittade på raketerna.

Ja.. så blev det ett nytt år..... Ett nytt år som börjar med att jag får jaga runt på en krypande Amanda i HELA lägenheten. Det är faktiskt jätteroligt, men lite jobbigt.

Nu är det ett nytt år, och just nu känns inget stort planerat för detta året. Kändes som allt hände 2010, så nu finns de inget mer som kan hända. Så jag hoppas på att 2011 blir ett lugnt år!!!!







.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar