torsdag 22 september 2011

Haguirre!

Hösten är här.. och det ryktas även om snö på vissa delar av landet. Haguirre ligger och myser i soffan och barnen sover...

Gällande Haguirre är hennes tävlingssäsong över och vilken säsong det har varit! Vi har plockat hem 4 pinnar under en kort period. Vi startade våren med vår första pinne i Agility I :an, under våren kom vi antingen på pallplats eller disk och jag kände att för oss gällde vinna eller försvinna! Vi har kört mycket hårt denna säsongen och jag har pressat mig och Haguirre så hårt jag kunnat. Det märktes tydligt på Haguirre att hon älskade det, ju mer press och ju mer jag körde ju roligare tyckte hon att det var! Hon kämpade tappert och gav allt ute på banorna! Varje tävling har vi verkligen försökt att jaga en 0:a för att för första gången kände jag att vi kunde sikta på det. Resultatet blev att vi flyttade upp oss till agility II:an och plockade vår första pinne i hopp I:an!

Helt otroligt för att vara oss. Jag tävlar inte emot någon annan än mig själv, och jag känner att vi har utvecklats och jag känner att vi kan ge otroligt mycket mer. Haguirre har äntligen blivit en färdig agility hund och hon har under denna säsong utvecklats på det tekniska planet. Hennes sätt att arbeta är mycket mer komplicerat nu än de andra säsongerna vi har tävlat. Hon klarar av så otroligt mycket mer och jag kände emot slutet att jag kunde öka mina krav med stora kliv! Men vi har självklart våra svagheter!

Vår styrka vill jag nog säga är hennes hoppteknik. Hon kan utan problem vända i luften, hennes back och lys sitter och jag kan skicka iväg henne bakom mig för att ta ett hinder bakom min rygg. Blindbyten fungerar utmärkt och hör också till vår starka sida. Kontaktfältet sitter stenhårt, hon missar kanske 1 gång av 20 om Matte slarvar ! .. Men våra svagheter är slalomet, böjda tunnlar och bakombyten bakom hinder!  Vår svårighet med böjda tunnlar är att jag har lätt att med mitt kroppsspråk sätta henne i fel tunnelingång... Slalomet, ja att få med alla pinnar... så jag tycker att det är bättre att vi sakta ner så att alla pinnar kommer med för att sen ta in tiden på andra hinder på banan. Sen måste vi få upp hastigheten, mitt mål att få upp henne till 4 m/s nästa säsong. hon springer som bäst på 3,53 m/ sek. Jag funderar på om man ska ta och mäta ut en raksträcka och klocka henne med tunnlar och hopphinder för att se vad hon verkligen kan springa på. Det vore mycket intressant!


Vår debut i 2:an var inte så dålig den heller, 6:e plats med 4 sekunders tidfel och 10 hinderfel. Vilket berodde helt på mig. Jag var för nervös! Men vi tar igen detta till våren igen! I hoppen kom vi 3:a men 0,75 sekunder från vår andra pinne.. lite retligt när det handlar om så otroligt lite!



Vi avslutade allt med en inofficiell utställning där min Haguirre van gruppen!!!!! Vi kom hem med Hp, BIR och BIG-1 :a ! Vi fick känna på att springa i Best in Show ringen! Min underbara Haguirre.. värld sin vikt i guld! Och jag skulle aldrig vilja byta henne emot någon hund i hela världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar