söndag 6 mars 2011

Norge!

Jaha, då börjar helgen i Norge att lida emot sitt slut!


Vi åkte tidigt på fredag morgon till Norge, för att fira "svärfar" mins 60 års dag. Kajsa, jobbar på ett spa hotell i Norge, så det var dit färden gick.

Gabriel som hade "pappa vecka" kom till oss dagen innan, för att han skulle få följa med till Norge. Han var väldigt spänd och förväntansfull, och Amanda var väl mestadels trött. Dagen innan hade jag fått stirra runt som en galning för att packa och städa och tvätta... men tänk att vi hann färdigt i tid.

Vi lämnade hemmet och hundarna runt 8 tiden som planerat och gav oss iväg.

Pär hade inte en susning om att vi skulle följa med allihopa, så det kom nog som en glad överraskning.


Jag kan säga att jag beundrar min mamma som under mina barndoms år har suttit i mitten mellan, mig och bror min genom halva Europa på alla våra bil semestrar. Att sitta i mitten var en pina för både rygg och öron, fast efter Göteborg stod jag inte ut mer utan bytte plats med Gabriel, lagom till att Amanda skulle vakna och hålla låda. ha ha ha.

Vi åkte i två bilar dit, vår lilla familj, och Antonia i vår bil, och de andra trängdes ihop i den lilla grå bilen.


Vi hittade fram till Son i Norge, som ligger utanför Moss. Det säger ju inte mig något, men för er som kanske kan Norge lite ?!


Hotellet var verkligen superfint! Stort är det också!


Kajsa höll på att jobba vid vår ankomst, så vi gick upp på rummen, packade upp och åt sen tårta. Ja rummet ja, ett litet pentry eller vad det kallas. Ett litet sovrum, med en stoooor säng, och ett stort rum med en litet kokvrå och en balkong och en helt underbar utsikt!




Efter tårtan blev det dags för spa bad med allihopa. Allihopa?! Ja, Jag, Pontus och barnen, Fredrik och hans sambo, Pernilla och Antonia och Janet och Pär.


Vi plaskade runt för fullt. Amanda iklädd i världens minsta, röda och sötaste lilla baddräckt, och Gabriel med sina armpuffar som han fått av sin pappa Andreas.


Barnen hade verkligen jätteroligt och bassängen var verkligen jättestoooooooooor. kall dock, men man vande sig. Där fanns en liten bubbelpool ute, och en bubbelpool inne, och så fanns där en bassäng som höll ca 40 graders varme. Den mös vi länge i. Amanda somnade nästan i vattnet så vi gav oss efter någon timma.


Kajsa mötte upp oss inne på badavdelningen också.



Under kvällen åt vi på hotellets restaurang... och det var ju en liten rolig historia för sig.... Men god mat fick vi, jag åt sparris soppa som förrätt, sen hjort till varmrätt, och sen smakade jag på Pontus efterrätt för jag var så mött så jag trodde jag skulle dö. Gabriel han sov under hela middagen, och vaknade lagom till efterrätten. Så vi fick beställa in ny mat åt honom, då hans av någon konstig anledning bara minskade mer och mer och mer ?!



Efter det så satte vi oss vid baren en stund.... Då hörde vi fyrverkerier. Något företag som sköt upp, så Gabriel fick gå ut och se det också.

Barnen höll låda ett tag de var uppe i varv en del, men tillslut somnade dom.




Dagen efter tog jag mig en lång sovmorgon med barnen medans Pontus traskade upp och åt frukost.



Sen åkte vi allihopa in till Oslo, även det var en liten rolig historia....



Väl inne i Oslo delade vi upp oss, alla killar skulle iväg och se på skidor och vi andra skulle gå och shoppa.. eller ja, mest se oss runt i staden Oslo.




Vi gick runt ett tag och mötte på killarna, som hade struntat i att åka och se på skidor, då de var ute i lite sen tid.


ja, sen var det till att hitta ett matställe, vi lyckades bestämma oss för en "kinesisk " Restaurang.


Servertrissen var något av det värsta jag vart med om  hon stod och ryckte i Gabriel för att han inte satt still, Jag och Pontus blev jätte arga, sen stod hon och halv skrek på ett irriterat sätt, sen bara slängde hon ut besticken åt oss på bordet. Maten var blaskig och dyyyr.... ja dit går man inte igen. Jumbo restaurang eller något hette den.




Ja sen åkte vi till Hotellet igen. En snabb tur i Kajsas lägenhet och sen bad igen. Gabriel var verkligen superduktig och simmade tillslut runt helt själv i den stora bassängen, bassängen var större än hela vår lägenhet, så den var stoooor.


Och Amanda hon plaskade runt i vattnet från famn till famn. Jag bottnade knappt i den stora bassängen, så jag kunde inte hålla så mycket i Amanda.

Efter¨t var vi alla jättetrötta, men vi tog oss ner till restaurangen på hotellet och slängde i oss lite mat, jag åt pommes, och de andra åt räkmacka. Pontus somnade, så han fick sova, så gick jag ner med de andra tillsammans med barnen för att äta...

Får se hur morgondagen ser ut, Pontus vill kanske åka och se VM skidor imorgon.. och jag vill väl ha sovmorgon......


Godnatt på er hemma i Sverige :)




















Bilder kommer... Kajsa var ju fotografen...:)

1 kommentar:

  1. hoppas resan går bra hem:)
    kul att ni kunde och ville komma hit!
    haha ja det har varit ett äventyr i helgen!

    SvaraRadera